Narozeninový rozhovor se zakladatelem BOMTON Karlem Kadlecem

„Klient musí mít důvod vrátit se“, říká Karel Kadlec hned v úvodu našeho rozhovoru a rychle s náznakem omluvy dodává, že tohle motto už od něho snad všichni slyšeli stokrát. Ostatně, říká to již 29 let. Ode dne, kdy otevřel první studio Bomton. U příležitosti narozenin značky jsme si s jejím zakladatelem povídali právě o těch důvodech, pro které stojí za to přijít znovu.

Budeme vzpomínat, jaké to bylo tenkrát na začátku?

Mnohem víc mě baví dívat se dopředu. Ohlížet se zpátky za svou cestou je dobré ve chvíli, kdy se chystáte zastavit.

Proč tedy ten důraz na důvod vrátit se? Nedá se říct, že tím důvodem jsou přeci perfektně ostříhané vlasy?

Celé ty roky věnujeme nesmírné úsilí tomu, aby perfektně ostříhané vlasy u nás mohly být „jen“ něco jako samozřejmý základ. Řemeslo na té nejvyšší úrovni. My ale poskytujeme službu. Jsme připraveni starat se o klienta tak, že během času stráveného u nás zapomene na svět venku.

Na co tedy nejvíc spoléháte, že klienti ocení?

Pozornost k detailu a korektní chování. Všude, kam cestuji, s ohromným zájmem zkoumám právě poskytování služeb. Ano, krásná pláž, pyramida nebo muzeum, ale já objevuji, co vše dovedou jinde nabídnout ve službách, aby vás odtrhli od reality všedního dne. Ať už jde o hotel, lázně, kliniku, nebo salon, všude se můžete inspirovat. Všímat si maličkostí dává vždy možnost nastavit dokonale pohodlné prostředí. Milé a zdvořilé chování zase přinese klid a pocit bezpečí, že s nikým nesoupeříte. V Bomton studiu, nebo samozřejmě i v Bomton klinice, se klient musí cítit perfektně. Všechna jeho přání, která se dají předvídat, jsme totiž předvídali a jsme připraveni splnit je.

Pojďme od rozmazlování k perfektní ofině. Jak být řemeslně nejlepší?

Předně si musíte uvědomit, že když dnes umíte všechno, zítra přijde něco nového. Nesmíte se přestat učit. Nesmíte začít být pohodlní nebo pyšní. Pokud se zastavíte s přesvědčením, že už jste nejlepší, zůstanete vzadu.

To zní trochu jako maraton.

Je to vývoj. Nikdo dnes nejezdíme autem, kterým nás přivezli z porodnice. Věci jdou posouvat k lepšímu a posouvají se. Stačí nebýt uzavření v ulitě a komunikovat se světem. Bude vás to posouvat a vy budete posouvat svět.

Proto jste založil akademii pro kadeřníky?

Také proto. Jedním z hnacích motorů rozvoje je neustálá kolegiální diskuze a učení se navzájem jeden od druhého. Neříkám tím vlastně nic nového. Sám člověk stihne získat jen určitou sumu zkušeností. Když lidi spojíte, aby si je sdíleli, dáte každému hromadu znalostí navíc. Rozvoji řemesla a neustálému sledování vývoje dávám ohromnou prioritu. Našemu týmu umožňujeme vzdělávání ve třech nejlepších akademiích, které jsou dnes ve světě k dispozici. Vždy se nám to vyplácelo. Nově získané dovednosti, nápady i pohled na svět se promítají v růstu kvality práce. Naopak s úrovní různých stáží pro kadeřníky jsem téměř nikdy nebyl spokojený. Vlastně jde vždy o více či méně skrytá školení práce s konkrétní značkou. To je jako chtít jít studovat architekturu, a učit se jen, jak se lije beton. Proto jsme založili vlastní akademii, která je samozřejmě otevřena všem. Nejen náš tým, ale i kolegové z jiných salonů v ní sdílejí svůj um a vzájemně si pomáhají v růstu. Nejde o to, s jakou značkou pracujete, ale co umíte.

Bomton za ta léta vychoval řadu dnes velmi známých a úspěšných osobností, které již mají vlastní salony. Jaký je to pocit, když se z týmu stanou konkurenti?

Sám mám vlastní firmu, a jsem proto ten poslední, kdo by nechápal něčí touhu po seberealizaci. Budovat něco svého. Mohu se přeci na jejich emancipaci dívat tak, že se něco povedlo i mně, respektive lidem z týmu Bomton. A nerad používám slovo konkurenti. Čím lepší služby v práci nabízíme, tím více jsme kolegové. Pokud někdo není dobrý, nemůže být ani konkurent.

Devětadvacet let na špičce zní skvěle, ale stejně tak i nesmírně náročně. Jak udržíte kvalitu?

Tak jednak je tady už zmíněné neustálé vzdělávání a pak je tady jasná představa o tom, co je dobré, a co už nestačí. Na všechno mám metriku. U každého úkonu, ať už jde jen o mytí hlavy, nebo foukání vlasů do hladka, máme stanoveno měřítko toho, jak vypadá perfektní práce. A tu vyžadujeme. Je to, jako když přijde nový kuchař do michelinské restaurace. Buď předvede, že umí a je absolutní mistr, nebo jde krájet cibuli. Ale kdo má píli, pokoru, talent i chuť, toho vypracujeme mezi nejlepší.

Před pár měsíci se po pandemické odmlce vrátila soutěž „Kadeřník roku“. Bomton se stal se čtyřmi nominacemi a dvěma cenami i týmem roku. Nebudu se ptát, jaký je to pocit, protože to se dá odhadnout. Mnohem zajímavější je reálné uplatnění těch vítězných účesů. Takové kreace si pak asi nikdo na hlavu neobjedná, nebo ano?

Nemám nic říkat k tomu pocitu? Stejně řeknu, že je krásné vidět, jak ve stejném roce dostává v týmu cenu někdo, kdo je jeho členem čtvrt století, a nováček, který je s námi rok. Všechno to nějak dává smysl. Je to velká radost i hrdost. A k těm kreacím tedy. Už jsou asi „nositelnější“ než kdysi, ale i ty, které vypadají jako pro vystoupení do Las Vegas, mají veliký smysl. Kadeřník se snaží vytvořit něco, co není běžné a na co obvykle není ani pracovní postup. Musí si ho najít, vyzkoušet, vypracovat. A právě tohle hledání cest k účesu, ve kterém ven opravdu nikdo nepůjde, vede k velkému sebezdokonalování. Posouváte hranice možného, a v klasické tvorbě pak umíte nabídnout mnohem, mnohem víc. To pak naprosto odůvodňuje ta soutěžní tornáda na hlavách.

Takovým dvojčetem Bomton studia je Bomton klinika. Elegantní a moderní prostory jen jedno patro pod salonem. Co stojí za myšlenkou mít i tento servis, když se trochu zdá, že klinik máme v Praze celkem dostatek?

Tak nestalo se, že bych se jednoho rána vzbudil s nápadem a šel postavit kliniku. Vedl k ní naprosto organický proces rozvoje služby zákazníkům. Teď mě omluvte, ale jak jsem říkal, že zákazník musí mít důvod vrátit se, tak on se často vrátí také s dotazem, zda v tomto standardu, na který se rychle zvyká, nenabízíme třeba manikúru, kosmetiku… Krok za krokem jsme přidávali další beauty služby na patřičné úrovni, až jsme po dostatečných přípravách a nastavení maximálních měřítek pro kvalitu otevřeli i kliniku. A úspěšně. Důsledně jsme se vyhnuli „dostupným“ zákrokům a věnujeme nadstandardní množství času péči o jednoho klienta. Nešetří se na konzultacích, na pracovním postupu ani na kvalitě materiálu. Výsledky jsou proto perfektní, dlouhodobě udržitelné a řadě klientek dává naše provedení zákroků možnost popřít, že nějaké mají. To považuji za dosažení vytčeného cíle.

A poslední otázkou se tedy dotkněme ještě konceptu Bomton beauty. Chápu ho jako snahu podělit se s klienty o to, co jste objevili?

Bomton je nezávislá značka. Pracujeme s kosmetikou, se kterou podle nás dosáhneme nejlepších výsledků, a nikoli s tou, která si to u nás zaplatí. Můžeme a chceme také objevovat. Žádná značka nemá nejlepší naprosto vše, co vytvoří. A i kdyby měla, budou lidé, u kterých nezafunguje. Proto hledáme a objevujeme. A s čím pracujeme rádi, to chceme klientům i nabídnout. Bomton je oficiálním zástupcem švédského trendsettera – značky SACHAJUAN, a jsme jediným tuzemským oficiálním e-shopem americké značky celebrit – Oribe. Vyhledáváme a přidáváme pomalu a stále nové, selektivnější a pokročilejší. A to nejen v péči o vlasy, ale také v boji proti stárnutí. Poslední a raketově úspěšnou novinkou je britská péče MZ skin, která opravdu otevírá nové světy a redefinuje hranice možného. A to vše vlastně ukazuje, že před námi je toho ještě spousta!